Dobre wieści #3 - The Forge PL!

Witam wszystkich.



Wiecie, że "Socratic Design PL" nie miał być pierwszą "serią" artykułów przetłumaczonych i umieszczonych w Ogrodzie? Nie? - no to teraz już wiecie ;). Pierwszy miał być słynny The Forge. Czy raczej, artykuły w nim wykute. Dlaczego więc wówczas zrezygnowałem? Cóż, dzisiaj przeczytacie o tym sami - niemniej... co się odwlecze, to nie uciecze ;).

Zrezygnowałem z dwóch powodów. Pierwszy - prozaiczny - nie czułem się na siłach. Nie siedziałem (... a tak prawdę mówiąc - nadal nie siedzę) w teorii erpegowej na tyle głęboko by wówczas mierzyć się z tekstami takich znanych i cenionych game designerów jak na przykład Ron Edwards czy Clinton R. Nixon. Możecie tu równie dobrze stwierdzić, że miałem też lekkiego cykora przed wysyłaniem maili do wyżej wymienionych ;) - w końcu, jakoś specjalnie kojarzony "za Oceanem" nie jestem ;P.

Drugi powód - był nieco bardziej złożony. Chciałem przede wszystkim przetłumaczyć coś, co typowa osoba spoza Forge będzie w stanie pojąć. Nie zrozumcie mnie źle - te artykuły są raczej historycznymi zapisami niż spopularyzowaną wersją game designu dla ogółu. Większość z nich trudno jest zrozumieć bez wcześniejszego rozeznania w tym, co działo się wówczas w Kuźni (czyt. jakie dyskusje się tam toczyły, jakie tezy padały, et cetera). Stąd i padło ostatecznie na "Socratic Design" - "przedszkole" do teorii z The Forge.

Warto więc to zaznaczyć (jest to zresztą jeden z warunków, które muszę spełnić by móc legalnie tłumaczyć część artykułów): Autor, którego zapisy będę tutaj zamieszczał, ostrzega, iż stworzył je głównie na bazie tych powyżej wymienionych dysput, które miały wówczas miejsce na The Forge. Innymi słowy: nie były one tworzone dla nikogo, kto w nich, w jakiś sposób, nie uczestniczył. Nie są więc przeznaczone dla typowego zjadacza erpegowego chleba - ani też nie są one "dziennikiem designerskim" wspomnianego już ich Autora.

Dlaczego więc je tłumaczę?

a) bo mogę ;P,
b) bo po "Socratic Design", jesteście już na nie przygotowani ;),
c) bo są to świetne, historyczne wręcz, dokumenty ukazujące jak zmieniał się game design na przestrzeni lat.

Tyle przydługiego wstępu. Kilka informacji na koniec.

Kim jest ów "tajemniczy" Autor? - to Ron Edwards, oczywiście ;). Udzielił mi zgody na przetłumaczenie wszystkich jego artykułów z wspomnianej na początku witryny. Warunek, jak widzicie powyżej, udało mi się właśnie spełnić - także wszystko jest już jak najbardziej oficjalne. Zresztą, zaraz po tej notce posyłam Panu Edwardsowi maila z informacją, że akcja "Forge in the Garden" - właśnie wystartowała ;).

Jaki dzień tygodnia "przypadać" będzie na TF.PL? - jeszcze nie wiem. Widzicie, zaczynam właśnie kolejny semestr, więc pewnie będę lekko zabiegany w tym tygodniu. Plus - ustalę w nim też jak będzie się rozkładać kwestia mojego wolnego czasu. Obstawiam jednak czwartek. Co tydzień. Ale nie jest to jeszcze pewne - wszystko zależeć będzie od naprawdę wielu czynników. Niestety, niezależnych ode mnie.

Co z innymi Autorami artykułów? - chciałbym móc powiedzieć, że "rozmowy trwają", ale... cóż, aż tak różowo nie jest. Od "początku" tej akcji wysłałem ponad dwanaście maili do większości z nich. Acz, nie do wszystkich. Wińcie za to: niedziałające maile, brak odpowiedzi, idiotyczne Google+ oraz pewien smutny fakt powiązany z Erickiem Wujcikiem, Autorem jednego tekstu zawartego na The Forge.

Nie tracę jednak optymizmu - i ciągle staram się skontaktować z pozostałymi.

W końcu, hej, trochę tych tekstów Ron Edwards napisał - mamy dużo czasu ;)...

Pozdrawiam,
Michał "Skryba" Ziętek.

2 opinii.:

Zapowiada się interesująco:)jestem ciekaw czy planujesz to przetłumaczyć i treść zostawić taką jaka jest - w danej kolejności słów itp czy też dodawałabyś wyjaśnienia przy bardziej zawiłych kwestiach na zasadzie bo wtedy dyskutowali o tym i o tym. Masz może dostęp do takich informacji itp?

Pewnie powrócą "Kilka słów od Skryby" + (ew.) będę starał się łączyć (tam gdzie się da) tezy padające w tych artykułach z tym, co napisał Troy w serii z SD.

Co do źródeł - pewnie trochę pomoże mi Ron Edwards (no i Troy). Póki co największym problemem jest złapanie pozostałych Autorów artykułów - i to jest mym priorytetem na październik ;).

Pozdrawiam,
Skryba.

Prześlij komentarz