Socratic Design PL - 04.I.2006 (Czym jest Chargen?).

Witajcie,
Ot, chwila oddechu. Tym razem, prosto z bloga SD, prezentuję Wam artykuł dotyczący słowa: "Chargen". Przyznam tu szczerze, gdy pierwszy raz je 'usłyszałem', nijak nie mogłem pojąć z jakim erpegowym sosem to polać. Jak widać - nie tylko ja miałem z tym problem. Komentarze - jak zwkle mile widziane I, tradycyjnie, miłej lektury wszystkim czytelnikom Ogrodu ;).

- - -
  

Hejka,

Dziś szybko notka. Osobiście znam tylko kilka rzeczy gorszych od bycia członkiem jakiejś społeczności, pełnym chęci aktywnego w niej uczestnictwa – ale ciągle będącym uziemianym przez nieznajomość specjalistycznego żargonu z którego ta społeczność notorycznie korzysta. Najlepszym przykładem jest ostatnio często używane słowo: „Chargen”. Zajęło mi wieczność wyszukanie oraz zrozumienie z czym to się je – a zagadką pozostaje to, czemu nie upatrzy się tego hasła w Provisional Glossary. Cóż, ale skoro mój blog przeznaczony jest głównie dla młodych, niedoświadczonych game designerów, uznałem że rozsądnie będzie wyjaśnić czym ów „Chargen” jest tak aby oszczędzić im zbędnych problemów których doświadczałem przez dość długi czas.

„Chargen”, jest skrótem wywodzącym się od słów: „character generation”. W większości gier zwykle używa się określenia Character Creation (kreacja postaci), jednak ktoś, gdzieś i dawno temu wpadł na pomysł używania pierwszego określenia i, cóż, tak już zostało. Generalnie, jest to inna nazwa dla procesu tworzenia postaci (dowolnej) w danej grze RPG, przeważnie, acz nie zawsze, mającego miejsce przed właściwą rozgrywką. Całkiem proste, ale, serio, wielu ludzi przez wiele lat szukało znaczenia tego skrótu, tracąc nerwy i swój cenny czas.

Ufam, że wklejenie go tutaj (wraz z definicją) oszczędzi kilku osobom (zwłaszcza nowym ‘w branży’ game designerom takim jak ja) niepotrzebnej konsternacji. Poza tym, sam naprawdę wolałbym poznać jego znaczenie wcześniej niż je rzeczywiście poznałem – z pewnością uniknąłbym przez to męczarni podczas projektowania niektórych mych gier, heh, heh.

Peace,
Troy.

- - -

Oryginalny wpis blogowy, autorstwa Troya Costisicka, został opublikowany na blogu Socratic Design w dniu 04.I.2006 r - i jest do wglądu pod tym adresem

- - -

Kilka słów Skryby: Ciekawe, czy ‘chargen’ ciągle jest używany gdy mowa o kreacji postaci. Swoją drogą, pamiętam jak sam miałem problemy ze zrozumieniem niektórych definicji teorii GNS (heh, ktoś to pamięta jeszcze?). Zwłaszcza, że na Polterze czasami wydawało mi się, że każdy widzi poszczególne elementy tej teorii zupełnie inaczej niż poprzednik.

Pozdrawiam,
Michał "Skryba" Ziętek.

0 opinii.:

Prześlij komentarz