Piątkowa Piątka #5 - Have faith, brother!

Hejka,

Ostatnio podczas szlifowania kilku zasad dotyczących bogów w moim systemie RPG Claymore, szukałem po bezkresnej sieci kilku informacji o tym jak radzą sobie z tym tematem inni erpegowcy. Sprawa była trochę problematyczna - po pół godzinie poszukiwań stwierdziłbym nawet, iż ludzie wolą zajmować się magią niż religią w RPG (w sumie jakby się głębiej nad tym zastanowić, całkiem sensowna odpowiedź na pytanie 'dlaczego' ciśnie się na usta). Lecz - ostatecznie - udało mi się doszukać paru miejsc, w których możecie 'podpatrzeć' na 'innych bogów' i inne pieśni. Ironicznie, dopiero na końcu trafiłem na, hm... sami się przekonacie na co.

Dzisiaj, z okazji Piątkowej Piątki przedstawiam Wam pięć (*odkaszlnięcie*) sposobów radzenia sobie z wiarą w RPG - choć głównie z punktu widzenia gier autorskich. Mimo to nie braknie również dwóch wpisów o nieco innym spojrzeniu na ten temat.


1) Leira RPG - po raz pierwszy natrafiłem na ten system przypadkiem, dawno temu. Nie wydaje mi się, iż jest ciągle kontynuowany - ale od czasu do czasu znajduję go w mojej wielkiej bazie linków gdy akurat próbuję je jakoś uporządkować (ta, mogę sobie pomarzyć). O samych bogach jest jednak całkiem sporo notek, chociaż skupiają się one bardziej na ich opisie niż na mechanicznych zagwozdkach. Niemniej, wydaje mi się iż wielu z nas, tworząc swój pierwszy świat RPG, działa podobnie - przynajmniej jeśli brać pod uwagę to co sam napisałem w Defende (choć bliżej temu systemowi do...).

2) PANDHEMION - sprawa podobna, niemniej trochę inna ;). Przede wszystkim - projekt, o czym sam na moim blogu wspominałem, jest kontynuowany. Autor co prawda również kieruje kroki ku rozwiązaniu dość znanemu z historii - połączenie domen bogów z żywiołami (jeśli dobrze zrozumiałem), jednakże łączy to w dość ciekawy sposób, tworząc... Kościół Żywiołów. Może być fajnie - tym bardziej, iż blog jest regularnie aktualizowany. Trochę cienia rzuca na to wszystko pewien ogrom całości - tym bardziej, że, tak jak powyżej, nie doszukałem się jak będzie 'mechanicznie' wyglądać sprawa bogów.

3) Krótko i zwięźle o RPG - ciekawostka: tworzenie bogów na potrzeby własnego mini-settingu do D&D (nic nie powiem o klastycznych rozwiązaniach tym razem ;P). Autor czerpie inspirację z celtyckiej religii - tak swoją drogą, mój Claymore też kiedyś został określony komentarzem: 'celtycko to wygląda' (głównie dlatego, iż używałem celtyckich czcionek i zdobników, wiecie, rozumiecie - gdzie brak zdolności i pieniędzy na grafikę, trzeba kombinować jak się da ;)). Plusem takiego postawienia sprawy jest, paradoksalnie, mechanika - czyt. wiemy już jak to będzie działać (~it's D&D, dude!) = niezgorzej też to wygląda gdy się wie czego się chce.

4) Pomysły i bałagan - jeśli sądzicie, iż Wy macie 'jakieś' problemy z tworzeniem bogów we własnych systemach role playing, ludzie udzielający się na forum z tego linka, udowodnią Wam, iż może ich być jeszcze więcej ;]. Warto zajrzeć by przekonać się jak może wyglądać modelowa dyskusja młodych twórców gier, którzy akurat debatują nad tym czy, jak, gdzie, ile, co, dlaczego, et cetera - dzieje się w przypadku bogów w ich grze. Warte podpatrzenia ze względu na pojawienie się w tym temacie pewnego linku, który podam poniżej - oraz za komentarz: "Niech ktoś mi powie, że nie ma boga!" ;P.

5) Karnawał Blogowy #14 - Religia w światach RPG - kto wie czy ta notka w ogóle by powstała gdybym znalazł ten link wcześniej. Niemniej, nic straconego - a dla Was to i tak świetna okazja by przypomnieć sobie co znani z polskiego fandomu ludzie sądzą o tych kwestiach. Osiemnaście artykułów około-religijnych z całą pewnością zaspokoi chęć pozyskania kilkunastu ciekawych spojrzeń na temat bogów, wiary, kreacji potęg i tego typu spraw. Polecam zajrzeć z całego serca - była to też jedna z bardziej udanych (mym subiektywnym okiem, oczywiście) edycji Karnawału.


Pozdrawiam serdecznie,
Michał "Skryba" Ziętek.

2 opinii.:

Dziękuję za wspomnienie o moim blogu :).

Zgadzam się z Tobą całkowicie że ludzie dość lekko traktują temat religii i wolą zajmować się magią. Jest to jednak spowodowane podejściem autorów do tego tematu. Jakoś się chyba nikomu nie chce opracować kultury, rytuałów czy innej filozofii niż ta zbliżona do naszej. To jest błąd. Chcę to zmienić. Zobaczymi jak mi to wyjdzie.

Co do Twojego projektu to bardzo Ci kibicuję i czekam z niecierpliwością. Napisałem kiedyś tekst "Kompendium Wiary" który jest dostępny turtaj:
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=195

Nie podchodzi mechanicznie do tego tematu, ale może coś znajdziesz dla siebie.

Powodzenia! - zawsze dobrze jest wytyczać jakieś nowe ścieżki na coś dobrze nam wszystkim w paru erpegach znanego.

Mam nadzieję, iż mnie czymś zaskoczysz gdy pojawi się jakaś 'bardziej finalna' wersja Twej gry :).

Co do tekstu (i trzech stron dyskusji) - zgrałem i wgłębię się bardziej gdy tylko skończę zgrywać informacje o samorządzie terytorialnym (studia...).

Pozdrawiam i dziękuję za komentarz,
Skryba.

Prześlij komentarz