Nibykonkurs XVII - Szczury z Rom’An.

Hejka,

Od razu uprzedzam - będzie szybko oraz skrótowo. Głównie z powodu faktu, iż sam podręcznik do gry 'Szczury z Rom'An', którego autorem jest Karol “Szabel” Marcjan, nie obfituje w wiele informacji i, cóż, jest settingiem a nie 100% pełnoprawną grą (to tylko stwierdzenie, iż oczekiwało się jednak więcej - w końcu Nibykonkurs 'zobowiązuje' ;P). Nie ukrywam też, iż... a zresztą, sami o tym przeczytacie poniżej. Enjoy.



Już na 'dzień-dobry' obcowania z tą grą zostałem niezbyt mile zaskoczony stwierdzeniem, że 'Szczury z Rom'An' hulają na mechanice... Savage Worlds. Nie jestem zwolennikiem tego 'kombajnu' - a już na pewno irytującą dla mnie rzeczą jest bycie zmuszanym do przekopywania się po mych archiwach aby dotrzeć do skrótowych zasad, niezbędnych by mieć jakikolwiek wgląd w to jak działa sama gra Autora. Pomijam już słowa lucka: 'zamieść te podstawy, które są niezbędne do grania i które możesz zamieścić (licencja), żeby gra była całością.' - ba, Autor nawet nie umieścił żadnego linku do reguł SW, nie pozostało mi więc nic innego by je odszukać we własnym zakresie. Minus - choć, dla upartego gracza/MG - do przełknięcia. Ale nie dla mnie :P.

No dobrze - ale co, poza brakiem zasad w podręczniku, oferuje ta gra? Cóż, zabawę w bycie, jak to określa Autor, ludzkim Szczurem z żelaznej katedry otoczonej przez wielką i niebezpieczną dżunglę. Tzn. - tyle udało mi się wywnioskować, choć trzeba przyznać, że cały setting jest opisany nader zadowalająco. Owszem, zdarzają się niedokończone zdania i kilka niewielkich ortów - ale, generalnie, ta perspektywa gry, którą proponuje Szabel, jest dla mnie w 100% do zaakceptowania. Jak zawsze jednak istnieje pewne 'ale'. W przypadku 'Szczurów z Rom'An' tych 'ale' jest niestety kilka, z czego najpoważniejszym zastrzeżeniem jest... właśnie mechanika. Konkretniej zaś - konieczność niezbyt zajmującego 'skakania' pomiędzy jednym podręcznikiem a drugim i na bieżąco sprawdzać czy rzeczywiście gra się zgodnie z założeniami (i czy mechanika SW je w ogóle wspiera) - chyba się powtarzam swoją drogą.

Drugie ważne 'ale' to fakt, iż, jak już tu wspomniałem, 'podręcznik' jest stanowczo za krótki jak na to co Autor w nim kreuje. Widzę wyraźnie co było tego celem - 'zostawienie otwartej furtki' z uwzględnieniem miejsc w świecie gry (np. Twierdza, Kanały, Dżungla) jako swoistego fundamentu pod przyszłe scenariusze. Problem jednak w tym, że jest tego zbyt mało by system był 'wielokrotnego użycia'. Sądzę tak gdyż, gdy wykorzysta się wszystkie informacje od Autora - to albo stawiamy na inwencję MG (któremu nic nie pomaga w tworzeniu świata Rom'An), albo też, co jest bardziej dla mnie o wiele bardziej prawdopodobne - szukamy innej, bardziej rozbudowanej pozycji. Trochę żałuję, że Autorowi brakło czasu na dopieszczenie swego dzieła - pomysł miał ciekawy (widać, że starał się odciąć od skojarzeń z trzema hasłami), ale, niestety, ważna jest też jego realizacja.

Podchodząc więc do oceny - miałem pewien problem. W kategorii settingu, 'Szczurom z Rom'An' tak naprawdę niewiele można zarzucić (o ile cokolwiek można) - jednak: 'this is Pseudocontest!', jak mawiali starożytni Spartanie, i właśnie dlatego ocena którą dojrzycie po zestawieniu plusów i minusów, jest taka a nie inna.


Plusy:

- intrygujący pomysł - idealny na jednostrzałowy scenariusz,

- poprawność podręcznika (stoi na zadowalającym poziomie),

- cóż, gdyby tylko Nibykonkurs polegał na pisaniu settingów...


Minusy:

- ... lecz nie polega ;P. A to nie jest pełnoprawna gra - 'tylko' dobry setting;

- brak mechaniki w podręczniku = konieczność szukania jej na własną rękę;

- parę błędów jednak można się doszukać, choć nie psują one ogólnej oceny.


Ocena:

2.5 /10 - pamiętajcie: ocena tyczy się gry, nie settingu do Savage Worlds. To nie jest zły setting - ale nie jest to również dobra gra.


Pozdrawiam,
Michał "Skryba" Ziętek.

2 opinii.:

Zdaję sobie sprawę, że moja praca jest daleka od ideału. Niektórzy mogli z tego tygodnia poświęcić więcej, a inni mniej czasu. Wolałem wysłać mało niż nic.

No, ale nie ma się nad czym użalać - przynajmniej część pracy nie jest zła, a ja nie spodziewałem się jakichkolwiek pozytywnych nut w głosach na temat "Szczurów...".

Szabel - Twoja praca nie jest zła :)! Problem z nią (przynajmniej dla mnie) jest taki, że to setting a nie 100% nibykonkursowa gra - stąd i to moje odczucie, iż zostałem ciut 'oszukany': chciałem telewizor, dostałem pralkę :P.

Powiem Ci jednak, że w kategorii settingu - ocena byłaby z zupełnie innego przedziału :].

Peace,
Skryba.

Prześlij komentarz